Kan man äta för mycket frukt?

Ny forskning visar att för mycket  fruktos med ämnesomsättningsstörningar, bör du begränsa ditt fruktintag? 

Med, kanske, undantaget av din åtta timmar på natten, finns det få hälsorelaterade mål som är så inristade i vår kollektiva medvetande som de fem per dag. Och ändå är antalet fortsätter att stiga, med ny forskning som pekar på fördelarna med att öka den dagliga mängden intag av frukt och grönsaker till sju eller till och med tio om dagen – det senare  har visat sig bidra till att skydda mot hjärtsjukdomar, högt blodtryck och högt blodtryck och vissa cancerformer.

 Det finns bara en potentiell problem. Med studier som kopplar samman hög konsumtion av fruktos – ett naturligt socker som finns i frukt – med ämnesomsättningsstörningar, kan man då ha för mycket av det goda? 

En snabb titt på forskningen tyder på det. Det finns en stor mycket evidens som visar att höga intag av socker är förknippat med en obalans i kolesterolnivåerna, högt blodtryck och fettlever. fetma, tillsammans med andra metaboliska sjukdomar sjukdomar, såsom hjärtsjukdomar Men om man gräver i hur dessa studier var leddes och du börjar se varför frukt faktiskt är oskyldig.

 För det första är sådana studier obseæational, vilket betyder att de inte kan med någon säkerhet kunna dra slutsatsen att fruktosen var ansvarig.

Dessutom har de främst undersökt effekterna av majs med hög fruktos sirap, som är en conccntratcd form av fruktos och en vanlig typ av fritt (eller tillsatt) socker i munkar, kakor och sockerbitar. och liknande. 

Det är också en sådan som vi bör alla bör minska vårt intag av. Alla råd för att begränsa sockerintaget gäller dock inte färsk frukt. Det beror på att fruktos som finns i i frukt släpps ut i din blodomloppet mycket långsammare och inte spetsar ditt blodsocker på samma sätt som som en kaka gör. Frukt är också fullproppad med vitaminer, mineraler och antioxidanter gör det bara ännu bättre. för att äta mer av den.

Men det är ett råd som kommer med med en reservation. Torkad frukt är en mer koncentrerad källa till fruktos, så den rekommenderade portionsstorleken är mindre (30 g i stället för 80 g)  på samma sätt som smoothies och frukt juice bearbetas frigör socker. från cellerna och gör dem “fria”, vilket ökar deras sockerhalt. 

Det är därför du bör hålla dig till 150 ml. fruktjuice eller smoothie per dag. Har du fortfarande svårt att hitta rätt balans? I en undersökning från 2021 konstaterades följande att om du delar upp dina fem per dag på två portioner frukt och tre portioner portioner vegetabilier är det optimala förhållandet. Skjut för att göra det tre och sju. 

Smarta val när det gäller frukt

Det finns starka argument för att för att inkludera detta parti i dina fem-per-dag planer.

Blåbär

Förutom att vara en av de bästa källa till fibrer, C-vitamin och kalium är de fyllda med antioxidanter. Två handfull räknas som en av dina fem per dag.

Kiwis

C-vitamin är ansvarig . för allt från ben till sårläkning, och kiwis är fulla av det. 

Du kommer att  . behöver äta två små . för att det ska “räknas”. 

Päron

Förutom att vara en underskattad fiberkälla, har päron en  ett otroligt högt vatteninnehåll. – upp till 85 % – vilket gör att  frukten är ett utmärkt val. som mellanmål. 

Lämna en kommentar